Bijna twee weken in Canada

5 september 2010 - Kelowna, Canada

Hey everbody,

Het is al weer een poosje geleden dat ik een blog heb geschreven. en is het dus hoog nodig tijd om er 1tje te maken. er is veel gebeurt deze week ik begin bij het begin.

Vorige week zaterdag waren we naar farmerstmarket geweest, zeg maar gewoon 'de markt'.
Je kan der van alles kopen van kleding tot etenswaren en van specerijen tot meubels.
dit alles is gevestigd op een grote parkeerplaats vlak bij één van de grootste flatgebouwen in Kelowna, wel even 16 etage's hoog en dit is ook de flat waar mijn gastvader woont(want moeder en vader zijn gescheiden). hij woont op de 11de etage, een erg mooi appartement met geweldig uitzicht. Maar even terug te komen op de markt. We waren er met mijn Gastmoeder (Brenda) de uitwisselingstudent die naar nederland gaat/is (Dylan) en een andere uitwisselingstudente (Marina) en ik. Je kon daar veel dingen uitproberen en dat hebben we ook gedaan. Na een anderhalf uurtje waren we klaar met de markt en hadden we wat fruit/groente en wat soeverniertjes gekocht. Daarna gingen we wat eten en toen verder de stad in.

Uiteindelijk kwamen we bij de rand van de stad terecht.  Daar is een soort uitgerekte park dat tegen het meer aan ligt, en aan de andere kant van het meer ligt de 2de helft van de stad Kelowna (Kelowna west). Een erg mooi gezicht om te zien, want het water is erg helder. Niet grijs en troebel zoals in Nederland. Naar wat rond gelopen door het park en de stad gingen we weer terug naar huis om te gaan eten. Het eten is hier niet echt anders dan in Nederland. je hebt hier alles het zelfde als in nl alleen ze maken het hier wat anders klaar. Ze gebruiken de barbeque als het fornuis, want alles kan en gaat op de barbeque, al het vlees en aardappelen en soms ook groente gaan er op. Het smaakt anders, maar toch nog erg lekker.

En dan zondag, we hebben toen niet zoveel belangrijke dingen gedaan. we hebben zeg maar een rustdag gehad. zondag hebben we wel Kalkoen gegeten, zo'n eentje die je ook met thanksgiving eet. Dit was omdat ik zelf nog nooit het zo had gegeten en voor Dylan want die ging dinsdag weg en in nederland eten we niet zo veel hele kalkoenen en dus...
Het smaakte wel goed maar ik eet liever kip:P

Maandag hebben we van alles geregeld voor de reis van Dylan want die dus dinsdag morgen naar nederland vliegt. Het was precies het zelfde als bij mij thuis beetje gaotisch en sommige dingen op het allerlaaste moment nog regelen. Onder anderen onze simkaart, die hebben we maar gewisseld. Dat leek ons toch het best logische om te doen qua bereik en kosten. Maar probleem is mijn toestel is nog niet geunlocked en dus werkt Dylan's simkaart het niet. moet van alles regelen met Telfort want niks werkt nu. en werkt nu nog een week later nog steeds niet:(. Maar ben er nog volop mee bezig en ik hou de hoop er in.

dinsdag ochtent moetsen we vroeg opstaan, want Dylan moest op het vliegtuig worden gezet.
rond 9 uur vertrokken we naar het lokale vliegveld van Kelowna. naar 20 minuten kwamen we aan. Ik had het vliegveld nog niet van dichtbij gezien, alleen nog maar vliegtuigen gehoort die elke dag over ons huis heen vlogen. Maar het is zeg maar even groot als airport Eelde. niet te klein en niet gigantisch zoals Schiphol. En daar gingen ze, nadat we afscheid hadden genomen. Dylan en Justin (de andere uitwisselingstudent) door de poortjes. We wouden net terug lopen naar de auto, toen we nog net MAMM, MAMM te horen kregen. En Dylan kwam er rennend door de poortjes terug naar ons. De reden was niet nog één allerlaaste keer afscheid nemen, nee hij was zijn laptop(tas) vergeten want die had Brenda nog om haar schouders hangen. Zag er best grappig uit.
en toen dus eindelijk naar huis maar dan toch zonder Dylan. Ik werd bij huis afgezet en Brenda ging naar werk. Dit was haar eerste werkdag. Ze werkt als dislextiebegeleider op de zelfde Highschool waar ik heen komende week heen ga. verder deze dag heb ik wat in het zwembad gelegen. ach ja wat moet je anders hé met 25+.

Donderdag heeft Brenda ons (Marina en ik) door een fruitbos heen getourd. Hier in B.C. en Kelowna heb je veel fruitteeld en weinig akkerbouw. dit is waarschijnlijk door de grond en de hoogteverschil. want je hebt hier bijna alleen maar heuvels en bergen. in het fruitbos heb je van alles, appels, pruimen, perziken, kersen en ga zo maar door, brenda had onderanderen wat besteld en dus vandaag hier opgehaald. ze zijn hier erg lekker. later die dag hebben we een fiets voor mij gekocht voor $20. er moest een klein beetje hersteld worden. En dus gingen we naar de fietsenwinkel, die zei dat het zo'n ongeveer $200 koste om hem te herstellen. dit was veel te duur en hebben we dus maar niet gedaan. Toen heeft Brenda een berichtje op een soort forum van school gezet dat ze een een Nederlander in huis had en graag een goede fiets wou hebben voor een zacht prijsje. op het einde van de dag had ze al 5 reacties, waarvan we vrijdag verder zouden gaan zoeken.
Tegen de Avond kwam er een gezin in een auto aangereden. In die auto zat ondermeer Rio een andere uitwisselingstudent. ook van Japan net zoals Marina. Hij gaat naar de zelfde school als ons(Marina en ik) en doet daar de basbalacadamy. Want hij is erg goed in Basbal(honkbal). Zijn engels is ook erg goed en ik kan het best met hem vinden. Maar wat veel spullen dat hij mee bracht. echt gigantisch. meer dan 10x zoveel als ik had meegebracht. echt veeeeeel.
En ow ja Brenda was ook jarig was een klein feestje, want ze houdt niet echt van verjaardagen.

Naja toen de volgende dag gingen we verder met bike shoppen. onder meer 2 erg goede mountenbikes gekocht voor elk $40. Deze waren voor Rio en ik. het was een erg goede deal want ze zijn mischien wel totaal $400 waard dus.... we hadden geluk die dag. wat later die dag gingen we naar een Fair in Armstrong. een kein plaatsje anderhalf uur hier vandaan met de auto. was erg gezellig en een stuk groter dan de kermis in Veendam, maar hier had je ook veel meer te doen. want je had hier dus kermis en eettentjes kraampjes waar je dingen kunt kopen een paardenrodio, een kookwedstrijd van tv en een voorstelling met hout. dat erg leuk en grappig was om te zien.

Zaterdag gingen we weer naar de markt. maar nu zonder dylan maar met Rio. Het was weer erg gezellig. toen we daar klaar waren gingen we naar de Wallmarkt. Dit was de eerste keer dat ik daar heen ging. En wat is het daar GROOT, damm. echt gigantisch. je kan der echt van alles kopen, maar dat deden we niet alleen wat eten en 2 sloten voor onze fietsen want op onze fietsen hadden geen sloten. daarna nog ff naar de mall geweest om wat schoenen te kopen, onder anderen basketbalschoenen voor mij want ik heb als goed is komende week de try outs. dus op hoop van zegen.

Nou en vandaag heerlijk uitgeslapen en toen zochten wat we nog konden doen deze vakantie. En het volgende kwam, Brenda had nog wat couponnen voor golfen en omdat Marina op golfen zat/zit gingen we een potje golfen. Brenda zetten ons af bij de golfbaan dat erg dichtbij is en makkelijk is te vinden want je hebt hier ongeveer 7 tot 10 golfbanen. Dus uiteindelijk gingen Marina, Rio en ik een potjes zitten golfen. en Marina en ik kwamen er achter dat Rio echt super goed was en dus vroegen we of hij het eerder had gedaan. nou zei hij ik speel nog maar 6 jaar dus ja eigenlijk wel.
Nou van mij kwam er niet zo heel veel van terecht. want dit was voor mij de eerste keer. ze zeiden wel dat het heel erg goed ging voor de eerste keer. want soms sloeg ik 150 yards of 140. Het was erg gezellig. nou dat was het wel voorlopig:). morgen is mijn laaste vakantie dag want dinsdag moeten we voor het eerst naar school. ik weet niet wat ik morgen ga doen maar dat zien jullie van zelf wel. En owja Mijn Camera is ook weer terug gevonden ergens in een hostel vlakbij Calgary.
Deze komt deze week weer terug gestuurd. Dus dan komen er ook wat meer foto's op de site:).
En mijn zonnebril heb ik ook weer terug gevonden.

En zo te zien is het een beste lap tekst dus ik zal zeggen tot de volgende keer,
dan zal ik ook wat meer van Kelowna vertellen.
Dus.....

Greetz en to Be Continued.

1. Sientje:
    7 september 2010
    hoi
    waar zijn de foto's op facebook ziek ik veel meer foto's en leuk daar?

ciao sien
  2. F. Feijen:
    8 september 2010
    Jaja we willen meer. Kom je volgend weekend online? kunnen we skypen:D. Goed van je camera anders was het wel zonde. Ben benieuwd naar de foto's

Ciao/liefs Femmy
  3. Joppe:
    15 november 2010
    A die bernard,

Leuk man dat het al bevalt maar ik denk dat we een klein stukje tijd missen. Komt er nog meer? want ik wil meer horen van die verloren Nederlander:P

Proost Joppe
  4. Sientje:
    3 januari 2011
    ik mis heel veel geen foto's. ben je hier eigenlijk wel op?